Overblikket

Den cykliske udvikling i nyindregistrerede biler i Danmark.

Vi har i adskillige år arbejde med den cykliske udvikling i nyindregistrerede personbiler. Alle cykler har har 4 faser. 2 over ligevægtslinien og 2 under ligevægtslinien. Når bevægelserne kommer for langt fra ligevægt er der kræfter, der vil trække bevægelsen i modsat retning. Vi er nu i fase 1 i cyklen for nyindregistrerede biler. Situationen antyder, at vi er på vej ind i fase 2, men indtil videre mangler vi de afgørende beviser. Fase 3 er den fase, hvor recessionerne finder sted. Denne fase kan denne gang blive til en depressionsfase – måske i kombination med deflation.  

 

Kommentarer

  1. skive, 11. marts, 2013, 11:22

    I verden som den er i dag, er hverken befolkning eller politikere nået til depressionspunkt!-(nemlig-at man holder op med at købe nye biler!)—Deflation, altså reel prisfald fordi pengenes købekraft stiger i forhold til “Ting”!- Hvordan kan det lade sig gøre at pengenes værdi skulle stige , når der hele tiden bliver trykket flere penge?Pengenes omsætningshastighed følger måske ikke helt med mængden, men er det nok til at gøre penge(sedler) sikre og værdifaste fremadrettet?—Det kunne være interessant at få belyst sammenhængen (indvirkningen størrelsesmæssig) mellem pengerigeligheden og den lave rente?Medvirker pengerigeligheden renten nedad med ca.. 2% i den nuværende situation?skive

  2. Svend Jørgen, 13. marts, 2013, 17:54

    Skive, formålet med køb af obligationer fra en centralbanks side er at få renten ned. Øget pengemængde vil kunne føre til øget inflation, hvis den lave rente betyder, at man låner for at købe varer og tjenester. Centralbankerne er formentlig interesseret i en vis form for inflation, fordi det vil løse en række staters gældsproblemer, men det vil samtidig svække købekraften hos dem, der har købt obligationerne. Pengene ender i banksystemet. Hvis de ikke lånes ud eller hvis man ikke køber obligationer, så kan pengene placeres i andre aktiver, så som aktier. Hvis ikke vi får en tilstrækkelig høj vækst, vil virksomhederne ikke kunne skabe en tilfredsstillende bundlinie. Det kan føre til en ny boble i aktiemarkederne, hvis man forsætter med at placere likviditeten i aktier. Centralbankerne kan håbe på, at de stigende aktier vil føre til forøget forbrug. Men man skal derfor holde øje med markederne. Et fald i f.eks. råvaremarkederne vil antyde, at produktionen er svækket.

  3. Henrik H., 19. april, 2013, 09:42

    Hej Svend Jørgen. Og det er jo præcist det man ser i øjeblikket. Seddelpressen kører – og der købes egne statsobligationer. Inflationen æder afkastet. Guld, kobber og aluminium går modsat ikke lige den bedste cocktail for aktierne.

  4. sven aage, 28. april, 2013, 18:28

    Hej Svend Jørgen
    hvad skal man forvente med jordpriser og rentabilitet i svineproduktion, hvis der bliver en depressionsperiode. Skal man vente lidt længere med køb af landbrug.

  5. Svend Jørgen, 29. april, 2013, 08:27

    En ny recession vil presse jordpriserne. Da der en vis risiko for deflation, så kan jordpriserne blive udsat for et nyt pres. Her spiller hvedepriserne ind også. Jeg er ikke så nervøs for rentabiliteten i svineproduktionen. Det skal nok rette sig til det bedre. Jeg ville vente med at købe. Se efter en ny bund i konjunkturerne.

  6. Erik, 30. april, 2013, 07:55

    Hej Svend Jørgen

    Det er et interessant svar, var det ikke en top i markedet for svinekød sidste år, efter 3 år med prisstigninger?

    Så må du være lidt negativ på hvede og soja.

    Og majs ser ud til at lukke i fase 3 i dag, og vi kan næsten ikke undgå at hvede og svinekød også havner i fase 3.

    • Svend Jørgen, 30. april, 2013, 08:12

      Det er min forventning, at bytteforholdet bliver bedre, når det har været ude af trit, så længe. Det er korrekt, at der var en cyklisk top i svinepriserne. Priserne er da også faldet. Vi kan se, at futuresmarkedet for hvede og soja ligger lavere. Om det får ret vil tiden vise.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.